Guna pendekatan New Zealand, Sweden kurangkan kadar merokok di Malaysia

KUALA LUMPUR, 8 Ogos 2024 – Advanced Centre for Addiction Treatment Advocacy (ACATA) menyeru agar langkah pengurangan kemudaratan tembakau yang komprehensif segera dimasukkan dalam peraturan akan datang yang akan diperkenalkan di bawah Kawalan Produk Merokok untuk Kesihatan Awam 2024 (Akta 852).

Dengan membuat perbandingan dari New Zealand dan Sweden melalui satu laporan baru-baru ini, ACATA mengetengahkan potensi alternatif pengurangan kemudaratan yang dikawal bagi mengurangkan kelaziman merokok dengan ketara di Malaysia yang mampu menyelamatkan beribu-ribu nyawa.

Presiden ACATA, Dr. Arifin Fii berkata, “Selama hampir sedekad, kelaziman merokok di Malaysia kekal tidak berubah pada kira-kira 20 peratus, menjadi satu cabaran dalam kesihatan awam yang ketara.

“Bagaimanapun, contoh antarabangsa menunjukkan bahawa inisiatif pengurangan kemudaratan strategik boleh menghasilkan penurunan kadar merokok yang tidak pernah berlaku sebelum ini.

“ACATA percaya Malaysia boleh mencapai kejayaan serupa dengan menerima pendekatan pengurangan kemudaratan dan memperkenalkan peraturan sokongan untuk alternatif berisiko rendah seperti vape.”

Menurut Quitting Strong: New Zealand’s Smoking Cessation Success Story, pengiktirafan dan pengawalan vape sebagai produk pengguna dewasa di New Zealand pada tahun 2020 membawa penurunan 43 peratus yang luar biasa dalam kadar merokok dewasa harian, daripada 11.9 peratus pada 2020 kepada 6.8 peratus pada 2023.

Matlamat negara itu untuk menjadi bebas asap rokok menjelang 2025 kini dalam jangkauan.

Terutama sekali, kempen yang disasarkan dan bersesuaian dengan budaya mereka itu membawa kepada penurunan 41 peratus yang belum pernah terjadi sebelum ini dalam kalangan perokok Māori, daripada 28.6 peratus pada 2020 kepada 17.1 peratus pada 2023.

Inisiatif kerajaan New Zealand seperti penubuhan laman web Vaping Facts, meneraju kempen Vape to Quit Strong serta menyediakan panduan yang jelas untuk profesional Kesihatan yang memainkan peranan penting dalam pencapaian ini.

Dalam pada itu, Sweden turut mengalami pengurangan ketara sebanyak 55 peratus dalam kadar merokok sepanjang dekad yang lalu, menurun kepada 5.6 peratus.

Penurunan ini didorong oleh penggunaan meluas snus (produk tembakau oral tanpa asap), pengenalan vape pada 2015, dan kantung nikotin pada 2018.

“Malaysia mempunyai keperluan mendesak untuk mengguna pakai strategi pengurangan kemudaratan yang komprehensif yang merangkumi pengawalseliaan produk vape.

“Dengan melihat kejayaan negara seperti New Zealand dan Sweden, kita dapat melihat impak transformatif menyediakan perokok dengan alternatif dengan kemudaratan yang lebih rendah.

“Akta 852 mesti seimbang untuk menyokong langkah pengurangan kemudaratan untuk memerangi kelaziman merokok secara berkesan di Malaysia,” tambah Dr. Arifin.

ACATA menekankan bahawa undang-undang yang akan datang harus mengutamakan pengurangan kemudaratan dan tidak mengenakan langkah yang terlalu ketat kerana ini akan menjadi tidak produktif.

“Melaksanakan strategi pengurangan kemudaratan berasaskan bukti, ditambah dengan pendidikan dan sokongan yang mantap mampu membuka jalan ke arah Malaysia yang bebas rokok.

“Kami menggesa kerajaan bertindak pantas dan tegas, memastikan Akta 852 termasuk peruntukan yang menggalakkan, bukannya menghalang, akses kepada alternatif yang lebih selamat untuk perokok dewasa,” kata Dr. Arifin.