Larangan papar produk vape di peringkat majlis tempatan bercanggah Perlembagaan

Kuala Lumpur, 8 Mei 2024 – Pusat Pilihan Pengguna (CCC) Malaysia yang diwakili Tarmizi Anuwar menyuarakan kebimbangan terhadap cadangan sesetengah pihak untuk melaksanakan larangan paparan produk vape di peringkat majlis tempatan, khususnya oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).

Beliau berhujah bahawa langkah sedemikian bukan sahaja melanggar autonomi pengguna tetapi bercanggah dengan semangat Perlembagaan Persekutuan.

Bercakap bagi pihak Pusat Pilihan Pengguna, Tarmizi menekankan kepentingan memelihara autonomi pengguna dan akses kepada maklumat.

“Idea mengharamkan paparan tembakau di peringkat majlis tempatan ini mengehadkan akses maklumat kepada perokok, menghalang keupayaan mereka untuk membuat keputusan termaklum mengenai gaya hidup dan kesihatan mereka,” katanya.

Menyatakan kemungkinan akibat larangan paparan, Tarmizi menegaskan bahawa langkah sedemikian boleh mengekang inovasi produk dan persaingan dalam pasaran.

“Paparan larangan yang menyembunyikan harga bukan sahaja mengaburkan pilihan pengguna tetapi juga memesongkan persaingan dalam pasaran.

“Apabila pengguna tidak dapat membandingkan harga dengan mudah, ia menghalang landskap persaingan dan menjejaskan prinsip dinamik pasaran yang bebas dan adil.

“Ketelusan dalam penetapan harga adalah penting untuk memupuk persaingan yang sihat dan memperkasakan pengguna untuk membuat keputusan pembelian termaklum,” jelasnya.

Tambahan pula, Tarmizi menimbulkan kebimbangan mengenai kesahihan penggubalan larangan tersebut di peringkat majlis tempatan.

Beliau merujuk Perkara 75 Perlembagaan Persekutuan yang menetapkan bahawa undang-undang Persekutuan mengatasi undang-undang negeri dalam kes-kes yang tidak konsisten.

“Rang Undang-undang Kawalan Produk Merokok Untuk Kesihatan Awam 2023 tidak termasuk mana-mana klausa untuk melarang paparan produk tembakau.

“Oleh itu, pelaksanaan larangan paparan di peringkat kerajaan tempatan akan bercanggah dengan undang-undang persekutuan dan terbatal,” tegasnya.

Beliau menyeru penggubal dasar untuk menolak cadangan mengharamkan paparan tembakau di peringkat majlis tempatan, menggesa penggubal dasar untuk mengutamakan pilihan pengguna, akses kepada maklumat, dan pematuhan kepada prinsip perlembagaan.

Di samping itu, Tarmizi menekankan kepentingan memperkasakan pengguna melalui pendidikan dan kempen mengenai pengurangan kemudaratan dan kesedaran.

Bukannya menggunakan langkah pengawalseliaan yang ketat seperti larangan paparan.

“Kita perlu mengamalkan alternatif yang jauh lebih selamat dan terbukti berkesan untuk orang yang ingin menghentikan merokok.

“Kajian bertajuk Rokok Elektronik untuk Berhenti Merokok yang ditulis oleh Hartmann-Boyce, J et al. (2022) mendapati bahawa vape sangat membantu orang berhenti merokok.

“Kajian ulasan sistematik 78 kajian ini melibatkan seramai 22,052 peserta dan mendapati terdapat bukti pasti bahawa rokok elektronik dengan nikotin meningkatkan kadar berhenti berbanding terapi penggantian nikotin dan bukti kepastian sederhana bahawa mereka meningkatkan kadar berhenti berbanding rokok elektronik tanpa nikotin,” katanya.

Beliau juga menekankan bahawa pengguna yang dilengkapi dengan pengetahuan lebih berkemungkinan membuat keputusan sedar tentang produk tembakau dan vape, akhirnya mengurangkan keperluan untuk campur tangan kawal selia yang berat.

“Kempen pendidikan dan kesedaran memperkasakan pengguna untuk mengawal kesihatan dan kesejahteraan mereka, tanpa mengorbankan kebebasan memilih mereka,” katanya.