Perbahasan tentang minyak sawit berkaitan diet perlu lebih seimbang

Oleh: DR. JONATHAN ELLEN

MENGUBAH pandangan dan penerimaan seseorang bukanlah sesuatu yang mudah terutamanya dalam topik nutrisi dan kesihatan.

Kita sedar bahawa sains sentiasa berubah pada kadar yang sangat pantas dengan pendedahan bukti dan data baharu, kebiasaannya mampu menukar pemikiran lapuk.

Namun, sikap keras kepala dengan “kebijaksanaan yang direka sendiri” yang tidak berasaskan sains, sering mengotori perdebatan yang telus.

Baru-baru ini, terdapat satu artikel yang mengulas mengenai bahaya minyak sawit berdasarkan analogi lama yang masih berleluasa walaupun telah disangkal oleh bukti.

Mereka menyebut tahap kolesterol tinggi sebagai kebimbangan yang berpotensi, walaupun banyak kajian menunjukkan secara konklusif bahawa asid palmitik tidak mempunyai kesan yang jelas terhadap kolesterol.

Dr Elena Fattore dan Dr Roberto Fanelli dari Institut Mario Negri bagi Penyelidikan Farmakologi di Milan, Itali membuat kesimpulan selepas semakan meluas bahawa kesannya terhadap nisbah kolesterol HDL/LDL adalah neutral.

Minyak sawit juga tidak mempunyai “lemak tepu yang tinggi,” sebaliknya ia seimbang pada nisbah 50/50 lemak tepu dan tak tepu.

Penggantian utamanya iaitu lemak separa pepejal adalah jauh lebih tinggi.

Mentega, mentega koko dan minyak kelapa berjulat antara 60 hingga 90 peratus tepu, menjadikannya jauh kurang seimbang daripada alternatif minyak sawit mereka.

Ia juga jauh lebih mahal, yang merupakan faktor penting dalam dunia inflasi yang tinggi dan kewangan isirumah yang ketat.

Maklumat penting mengenai lemak trans yang berkaitan dengan isu kesihatan awam, memerlukan analisis dan perdebatan yang serius.

Kisah lemak trans adalah satu dongeng yang membimbangkan.

Apabila trend “minyak sawit berbahaya” benar-benar popular – pada tahun 1980-an dan 1990-an, syarikat-syarikat menggantikan minyak sawit dengan minyak lembut terhidrogenasi separa (PHO) dan bukannya dengan mentega atau minyak kelapa.

PHO adalah proses menambah hidrogen untuk mengeraskan minyak cecair, menjadikannya sesuai untuk pemprosesan makanan.

Kini kita tahu bahawa proses itu menghasilkan lemak trans yang dianggap oleh ramai orang sebagai yang paling berbahaya – jauh lebih bahaya daripada tepu.

Itulah sebabnya setiap ekonomi utama kini sama ada mengharamkan lemak trans atau mempunyai had yang sangat ketat pada penggunaannya.

Minyak sawit adalah salah satu pengganti semula jadi untuk lemak trans tersebut itulah sebab popularitinya semakin meningkat di seluruh dunia.

Ideanya: menggantikan lemak trans diiktiraf secara global sebagai inisiatiif yang bermanfaat.

Kempen menentang minyak sawit pada masa lalu, yang berdasarkan khabar angin dan bukannya sains, menyebabkan pengguna beralih daripada produk bebas lemak trans seperti minyak sawit kepada produk yang ‘disumbat’ dengan lemak trans (PHO).

Sesetengah pakar percaya ini akan meningkatkan risiko kanser dan kesan negatif lain dengan ketara.

Pengajaran di sini jelas: kempen anti-minyak sawit tidak berbahaya.

Menggalakkan pengguna untuk memboikot atau beralih, terhadap sains, boleh membawa kesan negatif yang serius.

Apa yang tidak dapat dinafikan dan benar adalah seruan untuk diet seimbang dan makan secara sederhana.

Dari perspektif klinikal, ini adalah pendekatan yang betul tetapi menyeru larangan atau sekatan ke atas produk yang sihat tidak membantu.

Kita memerlukan diet seimbang, ya tetapi kita juga memerlukan perbincangan awam yang seimbang.


Dr. Jonathan Ellen ialah Ketua Pegawai Eksekutif Labrador Health. Beliau merupakan bekas Ketua Doktor dan Ketua Pegawai Eksekutif Johns Hopkins All Children’s Hospital.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi Malaya Newsroom.