56 peratus belia menaruh kepercayaan kepada Kerajaan Persekutuan

KUALA LUMPUR, 9 September 2024 – Seramai 56 peratus belia menaruh kepercayaan mereka kepada Kerajaan Persekutuan, menurut kajian yang dilakukan Merdeka Center.

Bagaimanapun, rasa diskriminasi dalam kalangan kumpulan minoriti berterusan dengan 58 peratus responden Cina dan India yakin mereka dilayan secara tidak adil di Malaysia (penurunan 15 peratus daripada kajian terdahulu yang dibuat pada Januari 2023).

Di samping itu, 73 peratus responden Melayu (termasuk tiga perempat responden Pantai Timur) berkeras untuk meneruskan keistimewaan Melayu/Bumiputera walaupun maklum balas bercampur-campur mengenai layanan sama rata (48 peratus) dan keistimewaan Melayu/Bumiputera (49 peratus) di seluruh negara.

Dalam kaji selidik yang dijalankan antara 3 April hingga 12 Mei 2024, majoriti responden merentasi semua latar belakang etnik menyatakan keyakinan mereka terhadap kerajaan MADANI termasuk 48 peratus daripada semua responden Melayu, mencerminkan peningkatan keyakinan belia Malaysia dengan pentadbiran semasa.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan hari ini, ketegangan etnik bagaimanapun masih tinggi, tidak terhad kepada perbezaan antara etnik tetapi dalam kaum yang sama.

Hanya 75 peratus responden Melayu mempercayai sesama Melayu, berbanding dengan Cina (95 peratus tahap kepercayaan terhadap sesama Cina) dan India (85 peratus tahap kepercayaan terhadap sesama India).

Satu pertiga daripada responden Melayu juga melaporkan kurangnya interaksi dengan rakan rapat dan kenalan daripada latar belakang etnik yang berbeza (yang paling rendah dalam kalangan semua kumpulan etnik dalam kajian ini).

“Responden Pantai Timur juga menentang idea seorang wanita menjadi Perdana Menteri Malaysia (58 peratus tidak bersetuju berbanding 40 peratus tidak bersetuju dilaporkan di seluruh negara), bertentangan dengan apa yang kami temui di wilayah lain (57 peratus kelulusan dan ke atas di Utara, Selatan, Tengah Semenanjung serta Malaysia Timur).

“Sebaliknya, 58 peratus responden Melayu (termasuk 60 peratus responden Pantai Timur) sebahagian besarnya menentang konsert yang dihadiri oleh umat Islam.

“Walaupun tahap kepercayaan yang tinggi terhadap Kerajaan Persekutuan, hanya satu pertiga (33 peratus) belia yang dikaji melihat hala tuju negara secara positif (pada masa pengajian).

“Kebimbangan ekonomi kekal tinggi seperti yang dinyatakan oleh 77 peratus responden termasuk peningkatan kos sara hidup, kekangan pendapatan dan iklim ekonomi yang tidak menggalakkan,” menurut kenyataan itu.

Mengenai topik prospek ekonomi 2025, persepsi belia bercampur dengan 47 peratus percaya ekonomi akan bertambah baik dan 45 peratus berpendapat sebaliknya, terutamanya dalam segmen Melayu dan India.

Namun, responden belia optimis dengan jangkaan keadaan kewangan dengan 64 peratus menyatakan potensi peningkatan (termasuk 77 peratus responden etnik Cina).

Dari segi kerjaya, satu pertiga daripada semua responden (33 peratus) ingin meneruskan keusahawanan dalam tempoh 10 tahun akan datang berbanding kerja profesional (32 peratus) – perubahan yang besar daripada penemuan 2023 yang menunjukkan keutamaan untuk mengutamakan keselamatan pekerjaan.

Dalam kalangan responden di institusi pengajian tinggi dan individu yang menganggur, terdapat perspektif yang berbeza dengan separuh memilih kelayakan akademik dan 46 peratus mengisytiharkan kelayakan berkaitan kemahiran sebagai pilihan mereka, menunjukkan peningkatan populariti TVET dalam kalangan belia Malaysia.

Mengenai penggunaan media, Facebook adalah sumber utama berita (dipilih oleh 42 peratus responden).

Selain itu, belia lebih suka mengetahui lebih lanjut tentang perkembangan tempatan mereka (45 peratus) berbanding hal ehwal antarabangsa (34%) dan cerita politik (22 peratus).

Mengenai tadbir urus dan politik, tinjauan mendapati belia berpecah dari segi kepatuhan kepada pemimpin politik dengan 44 peratus bersetuju untuk mematuhi dan 46 peratus tidak bersetuju.

Bagisebahagian besar, responden Melayu dan Malaysia Timur lebih menerima pemimpin politik mereka (46 peratus kelulusan dalam kalangan orang Melayu, 59 peratus dalam kalangan Bumiputera Islam dan 63 peratus dalam kalangan Bumiputera Bukan Islam).

Orang Melayu juga berpecah dari segi parti politik pilihan, dengan 49 peratus memilih parti multi-kaum yang didominasi Melayu dan 32 peratus berpihak kepada gabungan yang mempunyai hak yang sama.

Kepercayaan terhadap Parlimen Malaysia adalah sederhana dengan kelulusan 51 peratus, namun kepercayaan terhadap ahli politik nampaknya semakin merosot dengan 59 peratus ketidakpercayaan direkodkan (70 peratus di kalangan orang Islam dan 53 peratus dalam kalangan orang bukan Islam).

Mengenai penyertaan dan penglibatan politik, hanya 31 peratus menunjukkan minat mereka dalam politik berbanding 49 peratus pada Januari 2024.

Perbincangan politik kerap berlaku dengan ahli keluarga (46 peratus) dan rakan-rakan (45 peratus), menunjukkan keperluan untuk menyokong sumber alternatif dalam menghasilkan pengundi bermaklumat.

Tinjauan khusus ini telah dijalankan antara 3 April dan 12 Mei 2024 tertumpu kepada pandangan anak muda Malaysia terhadap aspirasi dan keperluan mereka, corak penggunaan media, persepsi negara dan ekonomi, aspirasi kerjaya, hubungan etnik dan aspek sosiobudaya serta tadbir urus dan politik.

Seramai 1,605 anak muda Malaysia terdiri daripada 57 peratus Melayu, 21 peratus Cina, 7 peratus India, 9 peratus Muslim Bumiputera, 7 peratus Non-Muslim Bumiputera, (dari Sabah dan Sarawak), agak mencerminkan profil penduduk negara mereka yang berumur 18-30 tahun, yang ditemu bual melalui talian tetap dan telefon bimbit.

Responden dipilih berdasarkan persampelan berstrata rawak mengikut kumpulan umur, etnik, jantina dan negeri.

Tinjauan itu dibiayai oleh sumber kewangan yang dijana secara dalaman Merdeka Center dan penderma lain.