Integrasi nilai islam dalam AI, wawasan atau ancaman?
![Poster Terkini (2)](https://i0.wp.com/malayanewsroom.com/wp-content/uploads/2025/01/Poster-Terkini-2-7-png.webp?fit=1024%2C724&ssl=1)
BARU-BARU ini, satu tajuk utama menyeru pembangun teknologi maklumat (IT) dan profesional teknologi untuk mengintegrasikan nilai-nilai Islam dalam sistem kecerdasan buatan (AI).
Dengan berpendapat bahawa langkah ini dapat memastikan AI berkhidmat kepada manusia dengan cara yang lebih etika dan adil.
Telah menjadikan pembangunan AI dan teknologi sebagai salah satu keutamaan agenda ekonomi negara.
Namun, dalam dunia yang semakin dipacu oleh AI, idea untuk menyuntik prinsip keagamaan ke dalam algoritma yang membentuk kehidupan kita bukan sahaja menarik tetapi juga amat membimbangkan.
Walaupun niat mungkin bertujuan mencipta panduan moral untuk AI, cadangan ini menimbulkan persoalan asas tentang bahaya menanamkan dogma agama atau ideologi ke dalam kecerdasan buatan, lebih-lebih lagi apabila Malaysia perlahan-lahan meningkatkan kawalan ke atas media dan mengetatkan penapisan atas alasan keharmonian sosial.
Memahami Risiko Integrasi Prinsip Agama dalam Kecerdasan Buatan
AI merupakan teknologi yang semakin mempengaruhi kehidupan manusia, menawarkan peluang yang besar tetapi juga membawa cabaran yang kompleks.
Dalam bentuknya yang paling asas, AI hanyalah alat meskipun alat yang sangat canggih.
Sistem AI belajar daripada data yang besar dan boleh diprogramkan untuk mengikuti set peraturan tertentu.
Namun, apabila kerangka agama seperti Islam dimasukkan ke dalam algoritma AI, pembangun tidak sekadar menetapkan garis panduan teknikal tetapi juga memaksakan sistem kepercayaan yang subjektif.
Pendekatan ini mungkin membawa akibat yang mendalam dan tidak terkawal, termasuk risiko besar kepada keadilan sosial, hak individu, dan kebebasan beragama.
Penting untuk memahami bahawa memprogramkan AI dengan prinsip agama melibatkan keputusan yang jauh melampaui batas teknikal.
Ia bukan sekadar usaha untuk mencipta sistem etika yang neutral tetapi mencerminkan tafsiran tertentu terhadap agama yang tidak semestinya universal.
Dalam konteks ini, perlu diperhatikan bahawa agama seperti Islam mempunyai pelbagai mazhab dan tafsiran yang berbeza mengikut budaya dan masyarakat.
Variasi ini mencetuskan persoalan: tafsiran mana yang akan diterapkan ke dalam sistem AI?
Bagaimana jika tafsiran yang dipilih bertentangan dengan pandangan masyarakat lain atau menyebabkan konflik dalam kalangan rakyat yang berbilang agama dan budaya?
Bahaya Kerangka Agama dalam AI
Bahaya utama daripada integrasi prinsip agama ke dalam AI adalah sifat subjektif dogma agama itu sendiri.
Islam, seperti semua agama besar lain, sering ditafsirkan dengan cara yang berbeza mengikut budaya, latar belakang dan kepercayaan individu. Dalam dunia yang sering menyaksikan konflik akibat perbezaan agama, menerapkan kerangka agama kepada AI mungkin mengukuhkan jurang perpecahan dan mencetuskan ketegangan yang lebih mendalam.
Kita boleh mengambil inspirasi daripada naratif distopia dalam karya sastera seperti The Handmaid’s Tale oleh Margaret Atwood.
Dalam novel itu, rejim teokratik menggunakan tafsiran selektif terhadap kitab suci untuk membenarkan penindasan dan kawalan ke atas wanita.
Jika AI dibangun berdasarkan tafsiran agama tertentu, implikasinya amat membimbangkan.
Bayangkan AI yang digunakan dalam sistem penjagaan kesihatan, keadilan jenayah atau pendidikan, dengan tafsiran agama yang ketat.
Adakah ia boleh digunakan untuk membenarkan diskriminasi, melaksanakan kawalan sosial yang ketat, atau menguatkuasakan moral absolut atas nama kehendak ilahi?
Pada dasarnya, AI memerlukan kerangka etika untuk membimbing tindakannya.
Namun, persoalannya ialah: adakah kerangka tersebut perlu berdasarkan agama? Pendekatan yang lebih adil adalah membangun AI berdasarkan prinsip etika sejagat seperti keadilan, ketelusan dan akauntabiliti.
AI seharusnya menjadi alat yang membantu manusia, bukan sebagai penguat kuasa dogma yang mungkin menyekat kebebasan berfikir dan bertindak.
Risiko Kehilangan Keupayaan Moral Manusia
Integrasi prinsip agama ke dalam AI juga membawa ancaman kepada konsep moral manusia.
Dalam kebanyakan teologi monoteistik, manusia dilihat sebagai makhluk moral yang diciptakan untuk membuat keputusan berdasarkan pertimbangan etika dan spiritual.
Namun, apabila tugas ini dipindahkan kepada algoritma AI, manusia mungkin kehilangan keupayaan untuk membuat penilaian moral secara mandiri.
Ini bukan sahaja mengancam tanggungjawab moral individu tetapi juga melunturkan nilai keunikan manusia dalam konteks agama.
AI yang diatur untuk membuat keputusan etika berdasarkan agama tertentu berisiko menjadi alat yang terlalu kuat dan berpotensi merampas hak manusia untuk berdebat, bermuhasabah dan membuat pilihan.
Dalam erti kata lain, ia boleh mengubah AI daripada alat teknologi kepada kuasa dominan yang mempengaruhi setiap aspek kehidupan manusia dengan cara yang sukar dikawal atau ditentang.
Bahaya Ideologi Politik dalam AI
Jika memasukkan prinsip agama ke dalam AI adalah membimbangkan, bahaya integrasi ideologi politik tidak kurang seriusnya.
Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, kita telah menyaksikan bagaimana kuasa politik berusaha untuk memanfaatkan AI untuk agenda tertentu.
Sebagai contoh, kerajaan China telah membangunkan sistem AI yang memprioritikan “keharmonian sosial” tetapi sebenarnya digunakan untuk memantau dan mengawal rakyat.
Di Barat pula, AI semakin terdedah kepada pengaruh ideologi yang mungkin memperkukuh sistem autoritarian atau ketidaksamaan sosial.
AI yang diprogramkan untuk menyokong ideologi politik tertentu boleh berfungsi sebagai alat penindasan atau paksaan.
Contohnya, AI yang selaras dengan agenda politik tertentu mungkin membuat keputusan yang melanggar kebebasan asas, seperti kebebasan bersuara atau hak asasi manusia.
Ini berpotensi mengukuhkan status quo, menghalang perbezaan pendapat, dan menghakis nilai-nilai demokrasi seperti pluralisme dan perdebatan terbuka.
Konteks Malaysia dan Cabaran Masa Depan
Di Malaysia, seruan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mengintegrasikan nilai Islam ke dalam AI harus dilihat dalam konteks politik dan sosial semasa.
Negara ini telah menyaksikan peningkatan kawalan ke atas media dan kuasa autoriti agama, yang sering digunakan atas nama keharmonian sosial.
Namun, pendekatan ini menimbulkan kebimbangan di kalangan golongan minoriti agama dan kumpulan masyarakat yang memperjuangkan kebebasan beragama dan hak asasi.
Anwar mungkin berhasrat untuk memperkenalkan panduan moral ke dalam teknologi AI yang sedang berkembang pesat.
Namun, langkah ini perlu ditimbang dengan teliti untuk memastikan ia tidak menjejaskan hak asasi atau meminggirkan mana-mana kelompok masyarakat.
Dalam era di mana teknologi semakin mencorakkan kehidupan manusia, AI tidak sepatutnya menjadi medan pertempuran ideologi atau agama tetapi harus dikembangkan berdasarkan nilai-nilai sejagat yang inklusif.
Seruan untuk AI yang Beretika, Bukan Beragama
Masa depan AI memerlukan pendekatan yang mementingkan keadilan, ketelusan dan inklusiviti.
Kerangka etika yang digunakan harus bersifat universal, fleksibel dan berdasarkan nilai-nilai kemanusiaan seperti keadilan, kesaksamaan dan kebebasan.
AI bukanlah alat untuk menyelamatkan jiwa manusia atau melaksanakan kehendak ilahi tetapi alat untuk memperbaiki kehidupan dan membantu manusia mencapai potensi terbaik mereka.
Sebagai sebuah negara berbilang kaum dan agama, Malaysia perlu berhati-hati agar pembangunan AI tidak menjadi alat pemecah belah tetapi sebaliknya, menjadi platform untuk kerjasama dan inovasi yang menghormati kepelbagaian pengalaman manusia.
Dunia memerlukan AI yang etika, bukan agama, untuk memastikan teknologi ini terus menjadi alat yang memupuk keharmonian dan kemajuan bagi semua.
—
* Penulis pernah bekerja selama 18 tahun di Riyadh, Arab Saudi dan Dubai, UAE sebelum balik ke Kelana Jaya, Selangor akibat diserang strok dan menjadi warga OKU. Beliau merupakan pemenang 5 Hadiah Sastera Perdana Malaysia, 11 kali Hadiah Sastera Utusan, Anugerah Sastera Johor, Pahang, Terengganu, Selangor dan 30 hadiah sastera lain. Beliau juga bekas CEO empat buah syarikat di Dubai, pengarah, pengurus besar di syarikat antarabangsa. Menulis 44 buah buku dan 30 e-buku di clicks4book dan e-sentral.com.
—
Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi MALAYA NEWSROOM.