DKSH lancar pusat pengedaran baharu di Kuching

KUCHING, 19 Julai 2024 – DKSH Malaysia melancarkan pusat pengedaran yang baharu di Kuching, Sarawak.

DKSH merupakan penyedia utama Perkhidmatan Pengembangan Pasaran untuk syarikat yang ingin mengembangkan perniagaan di Asia dan seterusnya.

Dengan warisan memperkayakan kehidupan di Malaysia selama lebih daripada satu abad, DKSH terus berada di barisan hadapan industri, menawarkan perkhidmatan dan penyelesaian yang tiada tandingan kepada rakan kongsi.

Meliputi 105,000 kaki persegi dan dengan kapasiti lebih dari 10,000 palet, kemudahan yang lebih besar dan lebih maju ini menandakan peningkatan yang signifikan tentang keupayaan DKSH dalam rantaian bekalan dan logistik barangan pengguna dan penjagaan kesihatan di Malaysia Timur.

Pengembangan strategik ini menyoroti dedikasi berterusan DKSH dalam melayani sektor barangan pengguna dan penjagaan kesihatan di sana.

Pusat pengedaran yang baharu dipindahkan ini terdiri daripada dua kemudahan utama iaitu satu yang didedikasikan untuk Unit Perniagaan Barangan Pengguna DKSH dan satu lagi untuk Unit Perniagaan Penjagaan Kesihatan.

Sebagai Unit Perniagaan Barangan Pengguna terus menjadi rakan kongsi utama untuk syarikat barangan pengguna cepat laris (FMCG) yang ingin mengembangkan perniagaan mereka di Sarawak, DKSH memastikan bahawa rakan kongsi FMCG dapat mengembangkan perniagaan mereka dengan berkesan di wilayah ini melalui perkhidmatan pengedaran yang maju dan boleh dipercayai.

Pusat pengedaran Unit Perniagaan Penjagaan Kesihatan adalah kemudahan yang diluluskan dan disahkan oleh Agensi Pengawalseliaan Farmaseutikal Kebangsaan (NPRA), memenuhi piawaian Amalan Pengedaran Baik (GDP) dan Amalan Pengedaran Baik untuk Alat Perubatan (GDPMD).

Direka untuk menampung farmaseutikal, produk bukan preskripsi dan alat perubatan, kemudahan ini mempunyai kapasiti 1,800 palet, memastikan kapasiti penyimpanan yang mencukupi.

Ia juga termasuk dua kawasan muatan Ante Room yang menghubungkan ke Bilik Sejuk, tiga kawasan muatan berpenyaman udara untuk item sensitif suhu dan Bilik Sejuk Beku, memastikan keadaan yang optimal untuk penyimpanan dan pengedaran produk penjagaan kesihatan.

Untuk mengekalkan piawaian kualiti dan keselamatan tertinggi, pusat pengedaran baharu ini mengintegrasikan teknologi pengurusan gudang terkini dan amalan lestari yang menekankan komitmen DKSH untuk meningkatkan rantaian bekalan dan infrastruktur logistik di Malaysia Timur.

Dilengkapi dengan teknologi digital canggih, kemudahan ini mempunyai sistem pemantauan dan penggera alam sekitar yang kukuh, pengurusan kawalan perosak yang berkesan, langkah keselamatan yang ketat dan sistem perlindungan kebakaran yang komprehensif.

Penambahbaikan ini memastikan keselamatan, kecekapan operasi, dan penjagaan alam sekitar yang terbaik.

“Kami sangat teruja untuk melancarkan pusat pengedaran kami yang dinaik taraf di Kuching.

“Dengan mengintegrasikan penyelesaian digital terkini, dilengkapi dengan proses moden untuk keperluan penjagaan kesihatan dan piawaian kualiti tertinggi, kami mampu memberikan nilai yang luar biasa dan perkhidmatan yang unggul kepada pelanggan dan pelanggan kami.

“Sambil itu meningkatkan aksesibiliti produk di seluruh Malaysia Timur,” kata Pengurus Negara dan Naib Presiden, Penjagaan Kesihatan di DKSH Malaysia, Sandeep Tewari.

Sementara itu, Naib Presiden, Barangan Pengguna Cepat Laris (FMCG) di DKSH Malaysia, Daniel Schwalb, pula aaberkata, “Pusat pengedaran ini adalah bukti visi jangka panjang kami untuk memajukan sektor FMCG di Malaysia Timur. Kami sangat teruja tentang masa depan dan peluang yang ia tawarkan untuk kami terus berinovasi dan berkembang.”

Pengurusan Rantaian Bekalan, Thailand & Malaysia di DKSH, Neil McCann, Naib Presiden menambaga, “Dengan kemudahan baharu ini, kami berada dalam kedudukan yang baik untuk menyokong pengukuhan rantaian bekalan barangan pengguna dan penjagaan kesihatan di Malaysia Timur.

“Keupayaan canggih pusat pengedaran ini membolehkan kami melayani pelanggan dengan lebih baik dan menyumbang kepada pertumbuhan serta pembangunan keseluruhan sektor-sektor penting ini untuk memperkayakan kehidupan orang ramai.”

Datuk Bandar, Majlis Bandaraya Kuching Selatan, Datuk Wee Hong Seng berkata, “Pusat pengedaran baharu DKSH di Kuching menandakan saat penting bagi Sarawak dan seluruh Malaysia Timur.

“Komitmen DKSH untuk meningkatkan rangkaian pengedaran di sini adalah bukti dedikasi mereka kepada komuniti kami dan keyakinan mereka terhadap potensi kami.”