DKSH, SUKA Society promosi literasi dan kesaksamaan pendidikan komuniti Orang Asli

PETALING JAYA, 13 Ogos 2024 – DKSH Malaysia meneruskan inisiatif impak sosial yang transformasi bagi tahun ketujuh berturut-turut.

DKSH, rakan kongsi terkemuka untuk perniagaan yang mencari pertumbuhan di Asia dan seterusnya, bekerjasama dengan SUKA Society, sebuah organisasi bukan kerajaan yang berdedikasi untuk melindungi dan memperjuangkan kepentingan terbaik kanak-kanak Orang Asli bagi memperluaskan akses pendidikan.

Sebagai sebahagian daripada inisiatif impak sosial “All-Round Improvement in School Education (ARISE)”, DKSH Malaysia menganjurkan lawatan khas ke prasekolah Orang Asli di Kampung Pisang, Slim River, Perak.

Kerjasama dengan SUKA Society menjadi penting dalam memastikan kejayaan dan keberkesanan program ARISE DKSH Malaysia, yang bertujuan untuk membawa perubahan pendidikan yang berteru￾san di kawasan luar bandar dengan akses pendidikan yang terhad.

Melalui program ini, DKSH Malaysia kini menaja lapan sekolah yang memberi manfaat kepada sekitar 160 kanak-kanak prasekolah daripada komuniti Orang Asli, selaras dengan strategi kelestarian DKSH dalam membuat impak positif di peringkat tempatan.

Lebih daripada 50 pekerja DKSH Malaysia yang berdedikasi dari Lembah Klang berkumpul untuk lawatan
ini bagi mengeratkan hubungan dengan kanak-kanak prasekolah dan meningkatkan persekitaran pem￾belajaran mereka dengan melukis mural yang cantik di dinding sekolah mereka.

Para sukarelawan terli￾bat dalam aktiviti interaktif dan reka bentuk topeng pinggan kertas bersama kanak-kanak untuk mencer￾iakan hari mereka.

Selain itu, para sukarelawan membawa kotak-kotak pakaian terpakai yang dikumpul dari kempen kutipan pakaian baru-baru ini oleh DKSH Malaysia Consumer Goods Logistics, untuk terus menyokong kesejahteraan penduduk kampung. DKSH Malaysia juga menyumbangkan barangan keperluan seperti langsir tingkap, bekas simpanan dan bekalan lain yang diperlukan kepada prasekolah ter￾sebut.

Kejayaan lawatan tersebut mendapat sokongan yang besar penajaan produk daripada pelang￾gan dan jenama DKSH, termasuk Kansai Paint, Bahlsen, Doritos, Pharmaton, Lay’s, Maestro Swiss dan
Oatly.

Pengarah Eksekutif SUKA Society, Anderson Selvasegaram berkata: “Kerjasama berterusan kami dengan DKSH Malaysia telah menjadi penting dalam menyokong pendidikan kanak-kanak prasekolah Orang Asli.

“Kerjasama ini telah membawa peluang pendidikan yang signifikan kepada kanak-kanak ini dengan memberikan mereka akses kepada pendidikan yang mereka tidak pernah ada dan kami ber￾harap untuk terus bekerjasama di masa hadapan untuk membawa penambahbaikan yang berterusan kepada komuniti yang mereka layani.”

Sementara itu, Guru Besar Kelas Komuniti Kampung Pisang, Cikgu Umi berkata: “Lawatan ini telah
membawa banyak kegembiraan dan inspirasi kepada kanak-kanak kami.

“Sokongan daripada DKSH dan penajanya bukan sahaja meningkatkan persekitaran pembelajaran mereka tetapi juga menunjukkan kepada mereka bahawa mereka dihargai dan disayangi.

“Terima kasih kerana membuat perbezaan dalam kehidupan mereka!”

Ketua Pengurusan Negara dan Naib Presiden, Penjagaan Kesihatan di DKSH Malaysia, Sandeep Tewari pula menambah: “Di DKSH, kami berusaha untuk membuat perbezaan yang bermakna dalam kehidupan
orang lain selaras dengan objektif kelestarian kami untuk membuat impak positif di peringkat tempatan.

“Melalui program ARISE kami, kami bertujuan untuk memupuk perubahan pendidikan yang berterusan di
komuniti terpencil, memastikan masa depan yang lebih cerah untuk semua.”