The RiverCity perkenal mural dinding hasil sentuhan Pelajar Akademi Dasein

KUALA LUMPUR, 26 Jun 2024 – The RiverCity meraikan pelancaran mural dinding baharu yang dihasilkan para pelajar berbakat dari Akademi Seni Dasein.

Sebagai sebahagian daripada komitmen berterusan The RiverCity untuk mempromosikan seni tempatan dan memperbaharui ruang komuniti, inisiatif itu berjaya mengubah dinding di blok-blok utama penubuhan yang menjadi mercu tanda berwarna-warni bagi meraikan warisan Malaysia yang kaya budaya.

Projek mural yang diadakan dari 12 hingga 15 Jun itu melibatkan seramai 34 pelajar dari Akademi Dasein, dipantau oleh tiga pensyarah.

Pelajar-pelajar itu bekerja dalam kumpulan untuk menghasilkan mural bertemakan makanan, mercu tanda dan budaya Malaysia.

Karya mereka bukan sahaja meningkatkan daya tarikan visual di kawasan tersebut tetapi juga menyokong misi The RiverCity untuk meremaja dan meraikan kepentingan sejarah Sentul serta Batu Tiga Jalan Ipoh yang merupakan komponen penting dalam landskap budaya Kuala Lumpur.

Melalui usaha-usaha itu, The RiverCity di bawah pimpinan Low Yat Group sedang meremajakan kawasan-kawasan yang kaya dengan sejarah ini, mengubahnya menjadi pusat seni dan komuniti yang berkembang maju serta menyumbang kepada inisiatif yang lebih luas untuk pembentukan tempat dan regenerasi budaya.

Kerjasama untuk Memperkaya Budaya Projek mural itu adalah kerjasama penting yang bertujuan untuk menyuntik seni ke dalam komuniti tempatan dan menyokong artis muda.

The RiverCity, dengan empat hab yang berbeza seperti Pet Lovers Hub, Dine In & Delivery Hub, Merchants Hub, dan Growers Market berfungsi memberikan persekitaran dinamik yang memenuhi keperluan perniagaan moden sambil memupuk hubungan komuniti penduduk.

Selain itu, The RiverCity sedang membangunkan laluan pejalan kaki komuniti berdekatan Jalan Selvadurai.

Dengan komitmen untuk membersihkan laluan sungai berdekatan Sungai Batu, The RiverCity akan bekerjasama dengan pihak berkuasa untuk meningkatkan infrastruktur awam yang bermanfaat untuk komuniti.

Pengurus Pemasaran Kanan The RiverCity, Chan Wai Yee menekankan impak komuniti projek itu:

“Misi kami di Low Yat Group sentiasa untuk meningkatkan kualiti hidup untuk semua orang dalam komuniti ini.

“Ini membawa kita kepada inti pati kejayaan hari ini – pembentukan tempat. Pembentukan tempat memanfaatkan aset, inspirasi, dan potensi komuniti tempatan, dengan niat untuk mencipta ruang awam yang meningkatkan vitaliti bandar dan mempromosikan kesihatan, kebahagiaan, dan kesejahteraan orang ramai.

“Ia adalah tentang mengubah kawasan menjadi persekitaran yang bersemangat, berfungsi dan menarik yang memupuk rasa komuniti dan kekitaan,” katanya.

Sementara itu, Presiden Akademi Seni Dasein, Gooi Hean Chye menyuarakan rasa bangga terhadap pencapaian pelajar-pelajar.

“Mural ini lebih daripada sekadar seni. Ia adalah mesej untuk menunjukkan bahawa pelajar-pelajar kami boleh menyumbang kepada masyarakat.

“Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada pensyarah kami yang juga banyak menyumbang kepada kejayaan projek ini,” katanya.