AEON Credit menang Penglibatan Komuniti Cemerlang pada Anugerah Kelestarian & CSR Malaysia 2024

KUALA LUMPUR, 24 Julai 2024 – AEON Credit Service (M) Berhad (AEON Credit atau Kumpulan) menerima Anugerah Penglibatan Komuniti Cemerlang yang berprestij pada Majlis Anugerah Kelestarian dan Tanggungjawab Sosial Korporat (CSR) Malaysia 2024.

Penghormatan itu diberikan bagi mengiktiraf komitmen teguh Kumpulan dalam menyokong kebajikan masyarakat dan inisiatif pembangunan mampan.

Pengarah Urusan AEON Credit, Daisuke Maeda berkata, “Kami berbesar hati menerima Anugerah Penglibatan Komuniti Cemerlang ini, mengiktiraf komitmen kami untuk mencipta impak positif melalui pelbagai program penglibatan komuniti.

“Inisiatif ini memberi manfaat kepada komuniti tempatan dan menunjukkan dedikasi kami untuk menjadi warga korporat yang bertanggungjawab.”

Beliau menambah, “Penghargaan ini bukan sahaja mengukuhkan misi Kumpulan kami untuk ‘mendekatkan kewangan kepada semua’ tetapi juga mempercepatkan kemajuan Pelan Hala Tuju Kemampanan kami selama tiga tahun.

“Diterajui oleh empat fokus utama, termasuk kemampanan alam sekitar, mengukuhkan rangkuman kewangan, menggalakkan kesejahteraan masyarakat serta menegakkan piawaian tadbir urus, kami menyasarkan untuk menjadi syarikat ESG (Persekitaran, Sosial dan Tadbir Urus) yang terkemuka.”

AEON Credit amat berdedikasi dalam penjagaan alam sekitar melalui inisiatif yang memberi impak seperti pembersihan pantai, penanaman bakau dan pembiayaan hijau yang bertujuan untuk mengurangkan perubahan iklim.

Pada tahun tersebut, AEON Credit melabur RM1.9 juta dalam Projek Penanaman Hutan Kepelbagaian Biologi AEON Credit, satu inisiatif kerjasama yang merangkumi jangka masa tiga tahun.

Projek ini menyasarkan untuk menanam 10,000 spesies asli terancam di Kinta Nature Park menjelang September 2024.

Projek ini bukan sahaja memulihara biodiversiti yang terdegradasi tetapi juga menyumbang kepada usaha Kumpulan dalam mengimbangi pelepasan karbon, dianggarkan bersamaan 30,7119 tCO2 untuk 20 tahun akan datang.

Sebagai penyedia perkhidmatan kewangan, AEON Credit kekal komited untuk memajukan keterangkuman kewangan.

Sepanjang tiga tahun lalu, AEON Credit melabur RM2 juta dalam alatan pembelajaran digital dan memupuk celik digital melalui Projek Bilik Darjah Pintar Yayasan AEON Malaysia, yang memanfaatkan 20 sekolah.

Inisiatif ini bertujuan untuk meningkatkan pembelajaran digital dan menyediakan peluang pendidikan yang sama rata untuk pelajar.

Selain itu, Kumpulan telah menganugerahkan biasiswa kepada pelajar yang layak di universiti awam, menyokong usaha akademik mereka dan meringankan beban kewangan keluarga mereka.

Dalam pada itu, AEON Credit terus meningkatkan platform dan produk digital mereka untuk memenuhi keperluan pelanggan yang semakin berkembang dan menambah baik akses untuk komuniti yang kurang mendapat layanan, selaras dengan komitmen rangkuman kewangan.

Pelancaran AEON Bank menunjukkan komitmen mereka untuk memajukan penggunaan penyelesaian digital.

Anugerah Kelestarian dan CSR Malaysia 2024 dianjurkan oleh CSR Malaysia Publications untuk memberi penghormatan kepada syarikat-syarikat di Malaysia yang cemerlang sebagai agen perubahan dalam transformasi sosio-ekonomi negara.

Pemenang Anugerah Kelestarian dan CSR Malaysia dinilai berdasarkan tujuan dan matlamat CSR yang jelas, impak, kekerapan acara, jumlah sumbangan, ketelusan dalam pelaporan, pelaksanaan kreatif, kekuatan pasukan CSR serta keikhlasan dan keberkesanan setiap inisiatif.

Majlis yang diadakan di Hotel Berjaya Times Square Kuala Lumpur itu telah dirasmikan oleh Yang Berhormat Datuk Seri Dr Noraini Ahmad, Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.